چگونه یک فروشنده خوب بیابیم؟

 

بسیاری از مدیران می پرسند که چگونه می توانند یک فروشنده خوب بیابند و و می گویند که آن ها یا کمیاب هستند یا توقعات بسیار زیادی دارند. اما فروشندگان خوب را می توان در افراد اطرافتان به راحتی پیدا کرد.

آن ها کسانی هستند که درباره شما و کارتان با ذوق و شوق صحبت می کنند، آن ها حتی می توانند از مشتریان شما باشند. کسانی که با محصولات شما اشنا هستند و ان ها را استفاده می کنند. آن ها باید چند خصوصیت مهم داشته باشند: مهربان و با استعداد باشند، به راحتی با دیگران دوست شوند و با دیگران سازگار باشند. همچنین قابلیت انجام کار تیمی اهمیت بسیاری دارد.

افراد ایرادگیر،بی انگیزه و همیشه نگران را بلافاصله کنار بگذارید. اگر با چنین افرادی همکاری کنید پس از مدت کوتاهی این روحیه را به افراد دیگر شرکت منتقل می کنند.

افراد مناسب ممکن است تا بحال کار فروش را تجربه نکرده باشند، اما چنین افرادی را می توان وارد مجموعه کرده و با آموزشهای کوتاه و به موقع آنان را به فروشندگانی موفق تبدیل کرد.

در هر کسب و کاری افرادی وجود دارند که کار شما را به دقت پیگیری می کنند. من اولین و بهترین فروشنده ام را از میان مشتریانم انتخاب کردم، او دانشجویی بسیار پیگیر بود و بارها تماس می گرفت و نظرات خود را درباره اشکلات کار ما بیان میکرد. او اکنون بهترین فروشنده شرکت است.

در صورتی که شما در حرفه تان کار فروش را انجام داده باشید یا مدتی تیم فروش را اداره کرده باشید، خصایص، مهارت ها و حساسیت های مورد نیاز را برای فروش کالا و خدمات خود می شناسید. چرا این دانش را برای شناسایی و استخدام افرادی که می توانند در فروش فعالیت کنند، بکار نمیبرید؟

فهرستی از خصوصیات مدنظرتان را تهیه کنید و در فرآیند مصاحبه به کار ببرید. سوالات مربوط به آن خصوصیات را از داوطلبان بپرسید.

در صورتی که داوطلبان خوش قول به نظر برسند، آنها را به همراه یک نسخه از روش فروش خود برای مطالعه به خانه بفرستید. در صورتی که قرار است آن ها با استفاده از نسخه شما فروشی تلفنی انجام دهند، زمانی را برای تماس آن ها با مدیر فروش و تمرین روش فروش آن ها تعیین کنید. البته آن ها به اندازه کافی تمرین ندارند، اما می توانید تشخیص بدهید که آیا خصوصیات لازم را دارند یا خیر. قبل از سرمایه گذاری مالی و در اختیار گذاشتن منابعی برای آموزش ببینید آیا آنها از توانایی بالقوه کافی برخوردارند یا خیر.

اگر تصمیم دارید آن ها را استخدام کنید، یک دوره آزمایشی یکماهه به آنان پیشنهاد کنید. اغلب سازمانهای فروش این رویه را دنبال می کنند، بیشتر آن ها تمایل دارند عملکرد کارمند جدید را به دقت بررسی کنند، قبل از آن که وی را مورد حمایت، مراقبت و آموزش قرار دهند.

محمد نبی پور مشاور کسب و کار در کرمان:شما می توانید از ابتدا به فروشنده مبتدی توضیح دهید که از فرهنگ فروش مشخصی در شرکت خود برخوردارید و انتظار دارید با استفاده از آنها در طول ۳۰ روز یک فروشنده فوق ستاره به گروه خود اضافه کنید. از ابتدای کار موارد خاصی را به آن ها انتقال دهید- آموزش،ابزار پشتیبانی،منابع انگیزشی،جایگاه شایسته و … . این امر به تنهایی تاثیر مثبتی دارد. شما می خواهید کارمندان جدید با انگیزه باشند و شغل خود، محصول و خدمات شما را از آن خودشان بدانند. اگر آنها به این نتیجه برسند که با این فرهنگ نمی توانند کار کنند، به زودی آن جا را ترک خواهد کرد

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش ،مدیریت،موفقیت و برندینگ

دسته‌ها: فروش

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.