زمان، یکی از بخش های جدایی ناپذیر کار است. هر کار و هدفی که بخواهید به آن دست یابید، نیاز مند زمان است. تنها راه به دست آوردن زمان برای کارهایی که به نوعی در زندگی شما تاثیر زیادی دارند، بررسی زمان هایی ست که به طور معمول صرف کارهای دیگر می کنید. شما خواه ناخواه، با افراد و شرایط خاصی مرتبط هستید که هر کدام در جایگاه خود وقت زیادی را به هدر می دهند. شما فقط با نظم و تادیب نفس می توانید خود را از این دزدان زمان رها کنید.

 

هفت هدر دهنده ی اصلی بزرگ زمان

 

بر اساس تحقیقات علمی و نظر خواهی های انجام شده، هفت هدر دهنده ی اصلی بزرگ زمان در دنیای کار شناخته شده است. توانایی و توانمند بودن شما در بررسی این هفت مورد، به نوعی میزان موفقیت شما را در زمینه ی کاری تعیین می کند.

 

  1. وقفه های تلفنی: وقفه های تلفنی در بالای فهرست ما قرار دارند. زنگ های تلفن، به طور مرتب رشته افکار شما را پاره می کند، کارتان را دچار وقفه می سازند و شما را از انجام کار باز می دارند. وقتی تماس تلفنی را به پایان می رسانید، اغلب باز گشت به کار را دشوار می بینید.
  2. مهمانان سرزده:مهمانان سرزده یا ناخوانده یکی دیگر از هدر دهنده های بزرگ زمان هستند. اینها شاید افرادی در محل کار یا خارج از محیط کار باشند که به دفتر شما وارد می شوند، کار شما را دچار وقفه می کنند، رشته ی افکارتان را از هم گسیخته و کارایی ِ شما را به شدت پایین می آورند. گاهی اوقات، آنها بی وقفه درباره ی مسائل غیر ضروری و نه چندان مهم صحبت می کنند و شما را از کار باز می دارند.
  3. جلسات: جلسات-چه خواسته یا ناخواسته- تقریباً چهل درصدِ زمان شما را می گیرد. این جلسات رسمی یا ویژه، گروهی یا دونفره در دفتر یا سالن اجتماعات و کنفرانس تشکیل می شود. بسیاری از جلسات غیر ضروری هستند و به میزان زیادی زمان شما را هدر می دهند.
  4. آتش نشانی یا اورژانس: یکی دیگر از هدر دهنده های زمان، آتش نشانی یا شرایط اضطراری، بحرانی و غیر قابل اجتناب است. وقتی مشغول کارتان هستید، اتفاقی غیر مترقبه رخ می دهد و شما را از کار اصلی باز می دارد. این وقفه شاید برای مدت طولانی یا حتی ساعت ها طول بکشد.
  5. تعویق: تعویق دزد زمان است. تمایل به تعلل و تاخیر در هر کار، با توجه به دلایل و مستندات گوناگون، موضوعی جهانی ست.
  6. گفت و گوهای بیهوده: گفت و گوهای بیهوده هم یکی دیگر از هدر دهنده های زمان هستند. به طور معمول، هفتاد و پنج درصد از زمان مربوط به کار با دیگر افراد هدر می رود. متاسفانه، نیمی از این زمان صرف گفت و گوهای بیهوده می شود که هیچ ربطی به کار ندارند. این گفت و گوها زمان انجام کار را هدر می دهند.
  7. تردید و تاخیر: تردید بیش از آنچه فکرش را بکنید، زمان شما را هدر می دهد. این کار، کاغذ بازی، نامه نگاری و فعالیت های غیر ضروری را در بر می گیرد. اینچنین کارهایی هم وقت خود و هم وقت دیگران را به هدر می دهد.

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.