غلبه بر تاخیر و تعلل، همواره نیازمند استفاده از روش ها و تکنینک های لازم جهتِ سازماندهی و ایجاد انگیزه در انجام صد در صد کار است. در این قسمت، پنج راه غلبه بر تعلل یا به نوعی کاهش تمایل به تعویق یا تعلل را بیان می کنم:

 

  • برنامه مفصلی از کارهای خود تهیه کنید

 

کار خود را با در نظر گرفتن اولویت های کار مورد نظر و با طرحی مدرن و جزئیات کاملِ هر بخش شروع نمایید. مهم ترین کارهایی که باید برای شروع انجام دهید، مشخص نمایید و دور آن خط بکشید. برنامه کتبی و طرحی مکتوب، شما را به نتیجه می رساند. در واقع، وجود چنین طرحی راه را به شما نشان می دهد. هر قدر اهدافتان را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و مراحل دستیابی به آن را به طور منظم و پشت سر هم قرار دهید، راحت تر می توانید قدم اول را بردارید. انجام این کار برای شروع، جزوِ ضروری ترین کارهاست.

 

  • محل کارتان را تمیز کنید

در ابتدا مهم ترین کار را انجام دهید. محل کار تمیز، بهترین انگیزه برای انجام کار می باشد. برنامه ریزی در انجام کارها بسیار مفید است.

 

  • کارهای مهم را از امور ضروری جدا نمایید

مرتب به خود یادآوری کنید که کارهای مهم معمولاً ضروری نیستند. کلمه ی ضروری، لزوماً مهم نیست. شروع کار، هم ضروری و هم مهم است. کارهایی که زمان کوتاهی دارند، باید فوراً انجام شوند. پس سراغ کارهایی بروید که تقریباً اهمیت دارند، ولی ضروری نیستند. کارهایی مهم و غیر ضروری هستند که بزرگترین پیامدهای بالقوه را دارند و در آینده ی کاری شما بسیار تاثیر گذارند.

 

  • از مهم ترین کار خود شروع کنید

ممکن است تمایل داشته باشید کارهای بزرگ را به تعویق بیندازید. در نتیجه، کارهایی که می توانند در آینده تان نقش مهمی بازی کنند، با تاخیر صورت می گیرند. تکمیل با موفقیت این کارهای مهم و اساسی، می تواند تغییرات چشمگیری در زندگی بیافریند. به نظر، گرایشی جهانی و همگانی برای تعویق و تاخیر در کارها – بخصوص کارهای بزرگ- وجود دارد. برخی اعتقاد دارند که تحت فشار و شرایط اجباری، بیشتر و بهتر کار می کنند. البته در بعضی موارد چنین پنداشتی صحیح به نظر می رسد، زیرا زمانی برای بهانه آوردن وجود ندارد. فرصت، تمام شده است. نتایج تکمیل نکردن، به قدری جدی ست که به هیچ وجه نباید آنها را به تعویق انداخت. همیشه بهتر است کار را قبل از موعد مقرر به انجام برسانید.

 

  • تعویق خلاقانه را تمرین نمایید

این کار نیازمند تعویق آگاهانه در مورد موضوعاتی ست که کمکی اندک به کل مجموعه و هدف ارزشمند شما می کنند. از آنجا که هرگز نمی توانید تمام کارهایی که لازم است را انجام دهید، باید بعضی از آنها را به تعویق بیندازید. فرق بین افراد موثر و ناکارآمد این است که، افراد کارآمد مسائلی را به تاخیر می اندازند که واقعاً چندان اهمیتی ندارند؛ اما افراد ناکارامد همیشه در موضوعاتی تعلل می کنند که می تواند تغییری اساسی در زندگی شان به وجود آورند. از اراده ی خود برای به تعویق انداختن کارهای کم اهمیت و نامربوط استفاده کنید تا دقت کافی برای انجام کارهای مهم و بزرگ داشته باشید. بسیاری از کارهای کوچک، فی نفسه غیر ضروری هستند. اگر مدتی آنها را در نگیرید، طبیعتاً خواهید دید نیازی به انجام آنها نیست. انجام این کار، کاندیدی برای به تعویق انداختن امور کم اهمیت می باشد. بنابراین، قبل از شروع هر کار از خود بپرسید: (( اگر این کار به هیچ عنوان انجام نشود، چه تغییر بزرگی رخ می دهد؟ )) اگر پاسختان به سوال ((هیچ)) باشد، تا هر زمان که بخواهید می توانید آن را به تعویق بیندازید و اصلاً لازم نیست آن را انجام دهید.

 

 

 

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

 

 

 


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.