وقتی بحران با حالت اضطرار پیش می آید، پنج راه برای مقابله با آن به شرح زیر قابل اعمال است:

 

Οقبل از عمل کردن بیندیشید

بخاطر بسپارید عملکرد بدون تفکر، ریشه ی هر نوع شکستی ست. نفس عمیقی بکشید، آرام بنشینید و واقعگرایانه فکر کنید. از واکنش نشان دادن یا افراط بپرهیزید و در عوض،فقط صبر و فکر کنید. زمانی را برای ریشه یابی آنچه اتفاق افتاده اختصاص دهید. قبل از اینکه دست به عمل بزنید، خوب بیندیشید و مشکل را به صورت صحیح بشناسید.

 

Οمسئولیت را واگذار کنید

قانونی هست که می گوید: (( اگر لازم نیست تصمیمی بگیرید، پس واقعاً لزومی ندارد تصمیمی اتخاذ نمایید. )) اگر می توانید مسولیت را واگذار کنید، به هر قیمتی که شده این مسولیت بحران را به فرد دیگری محول نمایید. شاید فرد دیگر به اندازه ی کافی برای مقابله با چنین موقعیتی واجد شرایط باشد.

 

Οبنویسید

هرچه از بحران هست، بنویسید و جزو موارد لیست خود قرار دهید. این کار باید قبل از هر عملکردی باشد. وقتی مشکل را می نویسید، ذهنتان آرام گرفته، واقعگرا، خونسرد خواهید بود و نسبت به مشکل، ذهنیت روشنی خواهید داشت.

 

Οواقعیت ها را درك کنید 

هیچ چیزی را فرض نکنید. بی شک واقعیت ها در هر بحران یکی از مهمترین عناصر موجود می باشند. سوالاتی نظیر موارد زیر را از خود بپرسید:

  • چه اتفاقی افتاده؟
  • چه موقع اتفاق افتاده؟
  • کی چنین اتفاقی افتاده؟
  • چگونه اتفاق افتاد؟
  • چرا چنین اتفاقی افتاده است؟
  • چه کسی مسئول آن است؟

باز هم به واقعیت ها توجه کنید. به خاطر بسپارید، واقعیت ها دروغ نمی گویند. هرچه بیشتر واقعیت های بیشتری جمع کنید، بهتر می توانید با مشکلات مقابله نمایید.

 

Οسیاستی را پیش بگیرید

وقتی با بحران مبارزه می کنید، سیاستی را پیش بگیرید که ساده باشد و افراد معمولی بتوانند از آن استفاده کنند. وقتی بحرانی برای اولین یا دومین بار رخ می دهد، باید هوش، تجربه و انرژی زیادی داشته باشید تا با آن مبارزه کنید؛ اما اگر بحرانی بیش از یک بار روی دهد و نتوانید راهی برای مقابله با آن بیابید، باید به هرقیمتی سیستمی ایجاد کنید که افراد معمولی بتوانند در نبود شما از آن استفاده نمایند.

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

دسته‌ها: مدیریت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.