چهار ابزار فکری مهم برای رسیدن به اهداف وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. استفاده کاربردی از این ابزارها میزان توانایی و شایستگی شما را در رسیدن به اهدافی که از پیش تعیین کرده اید، بهبود می بخشد:

 

Ο موانع را از سر راه بردارید

تمام موانعی که بین شما و اهداف تان قرار دارند، مشخص کنید. چه چیزی شما را از رسیدن به هدف دور می کند؟

چرا هنوز به آن نرسیدید؟ هر نوع مانع، کوچک یا بزرگ، و یا حتی مشکلی که مانع رسیدن شما به هدفتان می باشد بنویسید. این موانع می توانند، موانع ذهنی باشند و یا موانعی هستند که در درون شما وجود دارند. از طرفی هم ممکن است موانع خارجی باشند که در اثر محیط یا شرایط مختلف پیرامون ما به وجود آمده اند. وقتی مانعی که بین شما و رسیدن به هدفتان است، تشخیص دادید، از بین همه ی آنها تنها مهمترین مورد را مشخص کنید. مهمترین مانع در رسیدن به هدف یا موضوع مورد نظرتان چیست؟ روی این مانع کار کنید و با اراده روی آن تمرکز کرده تا برطرف شود.

پیتر دراگر می گوید: (( در هر شکل پیچیده یی معمولاً یک مشکل بزرگ وجود دارد، که باید قبل از دیگر دشواری ها حل شود. )) وظیفه ی شما این است که آن مشکل بزرگ را تشخیص دهید، بعد روی آن تمرکز کنید و به هر نحوی آن را حل کنید، پیش از آنکه مشکلات و دشواری های کوچک شما را منحرف کنند.

 

Ο مرحله ی محدود خود را شناسایی کنید

معمولاً در به سرانجام رساندن هر هدف و یا کاری ( چه افزایش درآمد، افزایش میزان فروش و یا حتی کاهش وزن) معمولاً مرحله ی محدود کننده یی وجود دارد که سرعت شما را از مکانی که هستید، برای رسیدن به جایی که قصد دارید برسید، تعیین می نماید. این مرحله، تنگنا یا نقطه ی انسداد فرآیند است. توانایی شما در شناسایی و حذف این تنگنا، یکی از مهمترین تکنیک ها برای کارآمدی و پر بازده بودن در مسیر حرکت و رسیدن به هدفتان است.

با استفاده از قانون ۸۰/۲۰ در اصل محدودیت و عوامل محدود کننده، می توانید به شیوه ی خاصی بهره ببرید. در این حالت، قانون ۸۰/۲۰ می گوید، (( ۸۰% از دلایل که سبب دست نیافتن ما به هدف هایمان از درون ما نشات می گیرند)). و فقط ۲۰% باقی مانده توانایی شما در تکمیل کردن یک کار یا هدف مربوط به شرایط خارجی یا محیط اطراف است. نقطه ی آغاز کار آمدی شخصی برای شما، اول از همه تعریف هدف و دوم پرسیدن این سوال است که (( چه چیزی در درون من وجود دارد که مرا از رسیدن به هدف دور می کند؟)) متوجه می شوید که همیشه کمبود یک مهارت ویژه و یا رفتار خاص، مهم ترین محدودیت برای رسیدن به هدف یا نتیجه است. این همان چیزی ست که قبل از انجام هر کاری باید به آن بپردازید.

 

Ο دانش و مهارت مورد نیازتان را تعیین کنید

دانش یا مهارتی را که برای رسیدن به هدفتان نیاز دارید، مشخص کنید، چه چیزهایی باید یاد بگیرید؟ چه چیزهایی باید بدانید؟ مهم ترین دانش، مهارت و تجربه یی که برای رسیدن به هدفتان نیاز دارید چیست؟

برای رسیدن به اهداف بزرگ و کارهای خوب و بهتر باید مهارت های جدید به دست آورید و از طرفی دانش جدید کسب کنید. بدون اینکه به فردی در سطح بالاتر تبدیل شوید، نمی توانید چیزی بیش از دستاوردهای امروز به دست آورید.

به خاطر داشته باشیدف دانش، قدرت است. اما تنها دانش کاربردی که برای رسیدن به هدف ها از آنها بتوان استفاده کرد قدرتی حقیقی ست.

از خودتان بپرسید، برای رسیدن به هدفم با سرعتی بالاتر به چه دانش کاربردی نیاز دارم؟ گاهی دانش کاربردی تان در بازاریابی و فروش است.

گاهی اوقات در مدیریت دیگر افراد است و گاهی هم این دانش کاربردی، برنامه ریزی استراتژیک یا توسعه سازمان می باشد.

اغلب دانشی ست که شناسایی آن دشوار است. اما کشف دانش مورد نیاز و بعد تلاش جهت کسب آن می تواند تاثیر فوق العا ده یی در نتایج شما داشته باشد.

 

Ο افرادی که به کمکشان نیاز دارید، مشخص کنید

افرادی که به حمایت، کمک و همکاری شان جهت رسیدن به اهداف شخصی و کاری به آنها نیاز دارید، مشخص کنید. به کمک چه کسی نیاز دارید؟ چه کسی می تواند در رسیدن شما به هدفتان کمکتان باشد؟ چه کسی ممکن است مانع رسیدن شما به هدف باشد؟ برای رسیدن به هدفتان به استفاده از روش زمانمند، به کمک چه کسی نیاز دارید؟

اغلب وقتی هدفی که زمان خاص را در بر می گیرد، مشخص می کنید، به همکاری و درک خانواده تان نیاز پیدا می کنید. اگر می خواهید به موقعیتی ممتاز در شرکت و یا صنعت برسید، به همکاری رئیس، همکاران و زیر دستان خود احتیاج دارید.

پس به افرادی فکر کنید که به همکاری آنها نیاز دارید. برای اینکه با شما همکاری کنند، باید چه کاری انجام دهید؟ این همکاری چه سودی برای آنها دارد؟ همیشه از چیزی که دیگران به آن نیاز دارند، شروع کنید و بعد تشخیص دهید خودتان به چه چیزی نیاز دارید.

 

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

 

 

 

دسته‌ها: بازاریابیفروشمدیریت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.