یکی از هدر دهنده های وقت در محیط کاری، تردید در تصمیم گیری ست. تردید و تصمیم گیری ضعیف، می تواند هزینه های گزافی در زمینه ی پول و زمان داشته باشد. روشی مناسب برای تصمیم گیری این است که، هشتاد درصد از تصمیم ها را باید برای اولین بار اتخاذ کرد، پانزده درصد از تصمیم ها را باید بعداً گرفت و پنج درصد از آنها را اصلاً نباید اتخاذ نمود.

چهار نوع تصمیم

به طور کلی چهار نوع تصمیم وجود دارد که به طور قطع در زمینه ی کاری با آنها سر و کار دارید:

 

Οتصمیماتی که فقط باید خودتان بگیرید

این تصمیم را شما باید اتخاذ نمایید و فقط شما مسئول آن هستید. بنابراین، انجام آن اجتناب ناپذیر است.

 

Οتصمیماتی که می توانید محول کنید

بعضی تصمیمات را دیگران می توانند اتخاذ کنند. یکی از بهترین راه ها برای پیشرفت دیگر افراد، جهت افزایش دانش،بینش،فراست و قضاوت در زیردستان و فرزندان این است که باید اجازه دهید آنها تصمیمات بزرگ بگیرند. هرگاه تصمیمی را به دیگران محول می کنید، زمینه ی بروز امکانات منفی یا تصمیمات منفی کم می شود. پس به هر قیمتی شده آن تصمیم گیری را به دیگران واگذار نمایید.

 

Οتصمیمات خارج از استطاعت فردی

تصمیماتی هستند که فرد نمی تواند خود به تنهایی اتخاذ کند. اگر چنین تصمیماتی به نتیجه ی مطلوب برسند، پیامدهای منفی یی به همراه دارند. بعضی تصمیمات اگر اشتباه باشند، منجر به ورشکستگی یک شرکت می شوند. بعضی تعهدات منابع به قدری جدی هستند که غیر قابل بازگشتند. بسیاری دیدگاه های سنتی نیز به قدری جدی اند که نمی توان آن ها را پذیرفت.

 

Οتصمیمات اجتناب ناپذیر

تصمیمی ست که نمی توانید اتخاذ کنید. این تصمیم در فرصت ها و موقعیت هایی گرفته می شود که تاخیر و تعلل در آن ها هزینه های گزافی را در پی دارد. از طرفی، تردد برای شما و سازمان مربوطه هم پر هزینه خواهد بود. فقط به خاطر بسپارید وقتی لازم نیست تصمیمی بگیرید، نباید تصمیمی اتخاذ نمایی

 

 

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

دسته‌ها: بهبود فردیمدیریت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.