برای مسئولیت دهی موثر کارها و همکاری با آنها شش مرحله وجود دارد که می توانید از آنها استفاده نمایید. اگر نسبت به هریک از مراحل زیر چشم پوشی کنید، دچار سوتفاهم، عدم ارتباط، تضعیف روحیه و عملکرد ضعیف می شوید.

 

• تطبیق فرد با کار

یکی از هدر دهنده های بزرگ زمان در دنیای کار، مسئولیت دادن به فرد نامناسب است؛ یعنی کار توسط فردی انجام شود که قادر به انجام آن نیست و همچنین از توانایی لازم در این زمینه برخوردار نمی باشد. یکی از بهترین پیشگویی های عملکرد آینده، عملکرد گذشته است. قانون به این شرح است که مسئولیت نباید به کسی سپرده شود که در گذشته کار قبلی خود را به شکل دلخواه شما انجام نداده؛ زیرا انصاف نیست از فردی که قبلاً برای شما کاری نکرده، بخواهید آن را با بهترین کیفیت انجام دهد.

 

• برای کاری که باید انجام شود به توافق برسید

وقتی فرد مورد نظر را برای انجام کار مشخص کردید،زمانی را معین نمایید تا درباره ی وظیفه و مسئولیت او صحبت کنید و با او به توافق برسید. هرچه زمان بیشتری برای این کار در نظر بگیرید، نتایج حاصل بهتر و دلخواه تر می شود. از طرفی هم، کار با ریتم سریع تر و بهتری پیش خواهد رفت.

 

• درباره چگونگی انجام کار صحبت کنید

چگونگی انجام کار را برای فرد که قرار است مسئولیت انجام کار را بپذیرد، توضیح دهید. به او بگویید علاقه مندید چه طور کار انجام شود و اینکه بقیه در گذشته به چه نحوی این مسئولیت را انجام داده اند.

 

• بکوشید برداشت فرد را در خصوص آن چه گفته اید، بررسی نمایید

از او بخواهید تمام  آن چه را گفته اید، با زبان خود را تکرار کند. از او بخواهید درباره ی آن چه شنیده، به طور کامل توضیح دهد. این بهترین راه برای اطمینان از درک مسئولیت ِ مورد نظر توسط فرد مسئول می باشد.

 

• ضرب الاجل تعیین کنید

برای تکمیل کار زمانی مناسب را در نظر بگیرید. در عین حال،گزارش  و بررسی منظم را نیز در برنامه ی کار خود قرار دهید. در صورت بروز هر نوع تاخیر، سوال جواب هایی را آماده کنید.

 

• با توجه به استثناها مدیریت نمایید

مدیریت با توجه به موارد اسنثنا از ابزارهای قدرتمند مدیریت است که می توانید برای انجام کارهای تاثیر گذارتر از آن استفاده نمایید. اگر کار طبق برنامه پیش رود، مدیریت با توجه به استثنا بودن این فعالیت مانع می شود فرد به شما گزارش بدهد. اگر از او گزارشی نداشته باشید، می توانید فرض کنید که همه چیز به خوبی پیش می رود. فرد فقط زمانی باید به شما گزارش دهد که مورد استثنایی رخ دهد یا مشکلی در حین کار پیش آید تا با شما در خصوص سطح کیفی کار به توافق برسد

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

 

 

 

 

 


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.