می خواهید کاری کنید که مردم پی ببرند چه چیزی محصول شما را عالی کرده است. می خواهید آن ها به فروشگاهتان بیایند، ای -میل بزنند، یا تلفنی از شما خرید کنند، اما نمی توانید صرفاً به آنها بگویید که محصولتان عالی است، زیرا آنها توجه نخواهند کرد. قبلاً از این حرف ها شنیده اند. برای این کار به پیغامی جذاب نیاز دارید. پیغامی که مقبول و متقاعد کننده باشد!

چه پیامی باید به مصرف کننده ها بدهید که با توجه به انگیزه ها و خواسته های اصلی شان جذاب باشد و این جذابیت به حدی باشد که آن ها را به عمل وادارد؟

باید گوشزد کنم که اغلب جاذبه ها تاثیر گذار نیستند. شما در مقام یک بازاریاب به نوعی تاثیر گذاری نیاز دارید که دستیابی به آن آسان نیست، پس یک یا چند مورد از استراتژی های زیر را امتحان کنید تا جاذبه ی خود را تاثیر گذار کنید:

 

• استراتژی تصویر: 

این استراتژی محصول شما و خصوصیات آن را به مردم نشان می دهد و تصویری مثبت از مارک، محصول، خدمات یا کار شما را ارائه می کند. مثلاً یک مرکز چشمه ی آب گرم ممکن است لوگو و طرح رنگی ظریف و پیچیده ای تهیه کند و در هر مورد اعم از تبلیغات چاپی، سایت اینترنت، دکور، حوله ها، لباس ها حوله ای، و بطری های آبش ظرافت به خرج دهد. شما چه تصویری دارید؟ و آیا این تصویر در هر ارتباط و برخورد با مشتریان بالفعل و بالقوه به شکلی جذاب ارائه می شود.

 

• استراتژی اطلاعات:

این استراتژی واقعیاتی را منتقل می کند که موجب جذابیت شما می شوند. مثلاً یک شرکت کرایه ی کامیون شاید بخواهد مشتریان احتمالی اش را از این امر مطلع کند که چه نوع کامیون هایی و چه تعداد از آن ها را، برای کرایه دادن، دارد و کامیون هایش در چه شرایط خوبی قرار دارند و قرار داد های کرایه اش را با چه قیمت های مناسبی منعقد می کند. واقعیات موجب فروش می شوند. و اگر می دانید که در حیطه ای خاص قدرتمند هستید، پس به جای آنکه نیروی خود را با دادن اطلاعاتی معمولی به هدر دهید، واقعیات مربوط به نقاط قوت خود را منتقل کنید. ببینید چه اطلاعاتی ممکن است برای مشتریان فعلی و احتمالی شما جالب باشد؟

 

• استراتژی انگیزشی:

با این استراتژی  می توانید احساس یا استدلال متقاعد کننده ای را به وجود آورید که مشتریان احتمالی را به حرکت و خرید وادارد. مثلاً یک شرکت بیمه ی عمر می تواند داستان هایی درباره ی مردمی بگوید که بیمه داشتند و دسته ای دیگر که بیمه نداشتند، و اینکه پس از مرگ آن ها چه وضعیتی برای بستگانشان پدید آمد. مشتریان احتمالی اغلب واکنش های عاطفی شدیدی به این داستان ها پیدا می کنند، نتیجه آنکه این رویکرد باید به فروش های جدید منجر شود. چه انگیزه ای می توانید ایجاد کنید که مشتریان احتمالی تان را به خرید وادارد؟

 

• استراتژی عرضه:

در این استراتژی، جاذبه ی اصلی محصول را فقط با عرضه و نمایش آن به مشتریان احتمالی تقویت می کنید. سیاست بازاریابی در مورد برخی محصولات این است: دیدن همان و متقاعد شدن همان. AOL این استراتژی را به نحو موثری در سال های اولیه کارش به کار می برد، بدین شکل که دیسک قابل استفاده ای برای مشتریان احتمالی اش می فرستاد که در آن ساعاتی برای استفاده رایگان از اینترنت در نظر گرفته شده بود، به این ترتیب بسیاری تمایل پیدا می کردند که سِرور AOL را مشترک شوند. گاهی اوقات بازاریابی به همان سادگی عرضه ی محصول به مشتریان است، مانند موقعی که فروشنده ی ماشین پیشنهاد می کند مشتری به طور رایگان مدل جدید و جالبی از ماشین را امتحان کند. آیا محصولات شما آن جاذبه ی ذاتی را دارد که بتوانید با در دسترس قرار دادن آن فایده ببرید؟

 

هر جاذبه ی موثر را می توان صرفاً با یکی از این استراتزی ها و با ترکیبی از دو یا حتی سه مورد از آن ها مطرح کرد. اما بی شک باید حداقل یکی از آنها را هنگام بازاریابی محصولات یا خدماتتان به کار ببرید.

در گذشته برای نشان دادن جاذبه ی محصولتان از چه روشی بهره برده اید؟ آیا یکی از این استراتزی ها را به کار بسته اید؟ آیا استفاده از آن موثر بوده است؟ آیا می توانید بر اثر بخشی جاذبه ی خود بیفزایید یا، بهتر از آن ، طریقی جدید و موثرتر برای جذاب جلوه کردن نزد مردم در ارتباطات بازاریابی بیابید؟

 

 

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

 

 

 

 

 

 

دسته‌ها: بازاریابی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.