زمانی که کار و کسبتان در مرحله ی بحرانی قرار می گیرد، باید اولین و اصلی ترین هدفتان نجات شرکت یا کارتان باشد. اغلب شرایط بحرانی، نیاز به اقدامات جدی دارند. در این شرایط، باید خود را برای انجام هر کاری جهتِ پشت سر گذاشتن بحران و بهبود شرایط آماده کنید.

در تمام دوران ها عمده ترین مشخصه ی رهبران بزرگ، بینش آن ها بوده است. رهبران از بینش روشن و پرشوری برخوردارندکه به آن ها می گوید، کجا می خواهند بروند و چه چیزی در آینده به دست می آورند. آن ها این بینش را به روشنی برای اطرافیان بیان می کنند. سپس این بینش، در نقش راهنمایی ظاهر می شود به مردم انگیزه ی کافی می دهد و همچنین منبع الهامی می گردد تا مردم به بالاترین سطح ممکن برسند. وجودِ این بینش است که رهبران را از پیروان جدا می سازد.

نوشته است: (( به درستی شجاعت مهم ترین فضیلت است، چون دیگر فضایل در سایه ی این فضیلت رشد می کنند. ))

 

لباس بحران به تن کنید

زمانی که کارتان با شرایط بحرانی ِ ناگهانی روبرو می شود، باید لباس بحران به تن کنید! باید طوری عمل نمایید که گویی کارتان لبه ی دره ی شکست قرار دارد. اگر ورشکستگی تهدیدتان کند، چه اقداماتی برای نجات کارتان انجام می دهید؟ هر آنچه شما را آماده می سازد در آینده مایه ی نجات کارتان شوید، بلافاصله انجام دهید. درنگ نکنید!

در دفاع و حمایت از موقعیت کاری خود، سر سخت باشید! از اینکه موجب توقف فعالیتی شوید، آن را کاهش دهید یا حذف کنید، اصلاً نترسید! اگر لازم شد افرادی  که غیر ضروری و بی لیاقتند را اخراج کنید و در این مورد تردیدی به خود راه ندهید. ترس از اخراج نمودن کارمند نالایق که در پست کلیدی کار می کند، اصلی ترین دلیل شکست کاری محسوب می شود.

نویسنده یی به نام دوروثا برند، در کتابی بهترین نصیحتی که تا به حال کسب کردم را نوشته است: (( طوری رفتار کن که گویی شکست غیر ممکن است. بدین ترتیب، همین طور خواهد شد. ))

 

اقدامات لازم در زمان بحران

  1. افراد، موقعیت ها و اقداماتی که از آن ها می ترسید را شناسایی نمایید. اراده کنید، بلافاصله با آن ها روبه رو شوید و بر آن ها غلبه نمایید.
  2. اگر زندگی تان پر خطر بود، چه تصمیماتی را اتخاذ می کردید؟ اکنون همان تصمیمات را انجام دهید. همانطور که شکسپیر گفت: (( در مقابل دریای مشکلات و سختی ها کاری کن، که اگر اینچنین کنی، به آن ها پایان داده ای. ))

 

 

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

 

دسته‌ها: کسب و کارمدیریت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.