یکی از مهارت های کلیدی برای موفقیت در کار، توانایی کشف راه حل های سریع و خلاقانه، روشی تازه برای حل مشکلات ،برای رفع مشکلات و دشواریهایی است که به ناچار پدید می آیند.

 

از فشار آوردن بیش از حد به مغزتان بپرهیزید

وقتی با مشکلی مواجه می شویم که به دقت نیاز دارد، معمولاً همه ما تلاش می کنیم مغزمان را مجبور کنیم راه حلی برای آن بیابد. این روش نه تنها روش ضعیفی برای کشف منابع خلاقیت است، بلکه می تواند منجر به فشار عصبی شود و به مشکل اصلی بیفزاید. زمانی که به دلیل فکر کردن بیش از حد به مشکلات، شبها خوابمان نمی برد، دائم غلت می زنیم و فکر و خیال رهایمان نمی کند، نه تنها مشکل را حل نمی کنیم، بلکه آن را تشدید نیز می نماییم. اگر بخواهید این گونه به مغزتان فشار آورید، راه حل رضایت بخشی تصیبتان نخواهد شد.

هر گاه  نیاز به تشخیص درست روشن شدن قضیه و یا یک، راه حل داشتید، بسیار بهتر است که از نقشه های ذهنی استفاده کنید. موقعیت یاد شده را به عنوان یک مورد مثبت، فرصتی برای نشان دادن مهارت ها و به کار بردن عضلات خلاقیت تان در نظر بگیرید.

از نقشه های ذهنی می توانید برای حل کردن مشکلات محیط کارتان با به کار بردن یکی از این دو روش، استفاده کنید:

 

• با خود مشکل شروع کنید.

خود مشکل را تصویر مرکزی قرار دهید و به سمت جلو پیش بروید. برای نمونه، اگر مشتریانتان از معیارهای ضعیف خدمات شکایت کرده اند، تصویر مرکزی شما می تواند یک مشتری ناراضی اخمو باشد.

 

• با راه حل آغاز کنید.

راه حل را به عنوان تصویر مرکزی بکشید و به عقب حرکت کنید. در این حالت مشتری اخمو و ناراضی، به یک مشتری خندان و کاملاً راضی تغییر می یابد که از شرکت عالی شما برای دوستان و خانواده اش تعریف می کند.

 

هر دوی این روش ها به یک اندازه ارزش دارند. در حقیقت اگر برای هر دو راه حل، نقشه ذهنی ترسیم کنید و به آن قسمت هایی که مشترک هستند توجه نمایید، مشکل برای شما و گروهتان آشکارتر خواهد شد.

 

برای مبارزه آماده شوید

مشکلات محیط کار در شکل و هر مدلی وجود دارند. از یک مشکل کوچک در یک کار کاملاً روان و بی دردسر گرفته تا یک مشکل اساسی که وجود یک شغل را به خطر می اندازد. گاهی اوقات مشکلات کاملاً غیر منتظره پیش می آیند و برخی مواقع نیز، در مدت زمان طولانی ایجاد می شوند. در هر دو صورت، به مجرد این که متوجه بروز مشکل شدید، همان لحظه باید برای مبارزه با آن بلند شوید و برای یافتن راه درست، از نقشه های ذهنی استفاده کنید.

 

 

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

 

 

دسته‌ها: کسب و کارمدیریت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.