ناتان بدفورد فارست به عنوان سرجوخه در ارتش ثبت نام کرد و پس از آن فرمانده سواره نظام ارتش جنوب در جنگ داخلی آمریکا شد. رویکردهای غیرمعمول او به جنگ باعث سلسله پیروزی هایی شد که نیروهای جنوب تصورش را نداشتند. یکی از رویکردهای محبوبش « اولین و بیشترین » بود.

او اعتقاد داشت فرمانده ای که بتواند همه سربازانش را قبل از اینکه دشمن سر از کارش درآورد، به طور همزمان در یک مکان جمع کند، به برتری لازم برای موفقیت دست یافته است و بارها بارها ثایت کرد که حق با اوست. او مدام نیروهایش را جابجا می کرد تا دشمن را فریب دهد و سپس آن را در یک نقطه حیاطی گرد هم آورد و هر بار توانست بر ارتش شمال غلبه کند.

کاربرد این استراتژی در بازاریابی، توسعه محصول یا خدمت برتر و سپس عرضه یکباره آن به همه بازارها است، قبل از اینکه رقبا بفهمند چه اتفاقی افتاده است.این استراتژی، رهبری بازار را هدف می گیرد تا شما را به شرکت پیشرو بازار تبدیل کند و نه تنها پر خطر است، بلکه سودآورترین استراتژی نیز به حساب می آید.

استراتژی « اولین و بیشترین » برای ارائه محصول یا خدمت جدیدی ایده آل است که مزیت رقابتی برجسته ای دارد و از سایر محصولات بازار متمایز است. این استراتژی باعث می شود با استفاده از دو اصل نیرومند استراتژی یعنی غافلگیری و بهره برداری به مزیت سریع در بازار دست یابید.

 

اصل غافلگیری

اصل غافلگیری در جنگ، اقدانی است که دشمن آن را پیش بینی نمی کند. راههای زیادی برای به کارگیری اصل غافلگیری در کسب و کار وجود دارد، مثلاً اینکه محصولات خود را ترکیب کنید و محصولی جدید و ارزشمندتر تولید کنید یا محصولات خود را به اجزای کوچکتر تجزیه کنید تا مشتریان بیشتری توان خرید آن را داشته باشند. گاهی شرکت ها با ترک کامل یک بازار و متمرکز کردن منابع خود در بازاری کاملاً متفاوت مزیتی کسب می کنند؛ درست مانند ژنرال فارست که سربازانش را به منطقه ای هدایت کرد که هیچ کس انتظارش را نداشت.

متاسفانه، بسیاری از رهبران کسب و کار اصل غافلگیری را در شرکت هایشان دست کم می گیرند، زیرا محیطی ایجاد می کنند که اجازه خطر کردن را نمی دهد. اگر مدیران یا کارمندان شما به این خاطر که اجازه شکست خوردن ندارند، از انجام کارهای جدید بترسند، شرکت شانس کمی برای غافلگیر کردن رقبا خواهد داشت.

 

اصل بهره برداری

اصل بهره برداری به معنی بیشترین استفاده از یک پیروزی است. رهبران نظامی فوراً از هر موفقیت یا مزیتی استفاده کرده و منابع خود را وقف پیروزی اولیه می کنند تا به پیروزی قاطع دست یابند. در کسب و کار نیز باید از همین رویکرد استفاده کنید: با یک اقدام جمعی هر موفقیتی را به سرعت پیگیری کنید. شاید این پیگیری به معنی فروش بیشتر به مشتریان جدید یا معرفی یک محصول جدید باشد.

 

استراتژی اپل

اپل مثالی از موفقیت با استراتژی « اولین و بیشترین » است. هر بار اپل محصول جدیدی را معرفی می کند یا محصول جدید خود را ارتقا می دهد، تعلیقی در بازار ایجاد می کند که همه دنیا منتظر و مشتاق هستند. سپس، محصول جدید تقریباً یک شبه در تمام دنیا در دسترس است. استفاده از این استراتژی در معرفی آیفون ۵s و ۵c باعث فروش ۹ میلیون واحد از آن ها در عرض ۷۲ ساعت پس از ارائه محصول شد و میلیاردها دلار فروش و درآمد ایجاد کرد که رقبای اصلی اپل را وحشت زده کرد.

در مورد این سوالات بیندیشید. چطور می توانید از استراتژی « اولین و بیشترین » برای معرفی یک شبه محصول یا خدمتی جدید به همه بازار استفاده کنید؟ رقبا نظاره گر شما هستند. چگونه می توانید از آن ها پیشی بگیرید؟

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

 

دسته‌ها: بازاریابیفروش

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.