استفاده از تخیل در بازاریابی

 

وقتی طراحان شرکت پوشاک هوگو باس مجموعه ای شلوار های جین مردانه ی گران قیمت را به بازار معرفی کردند، رنگ سیاه پر رنگ و اشباع شده ای به این شلوارها زدند تا ظاهر شدیداً تیره ای داشته باشد و به راحتی رنگ خود را از دست ندهد. شلوارها بسیار قشنگ شدند، اما مشکلی وجود داشت، برخی از مشتریان شکایت داشتند که رنگ سیاه هنگام شستن ( وقتی شلوارها هنوز نو هستند ) به لباس های دیگر یا حتی در هوای بارانی  به پوست آنها منتقل می شود. هوگو باس می توانست راه حل ساده ای انتخاب کند و با دوختن برچسب هشدار دهنده به پوشاکی که عرضه می کرد، هر ادعایی برای جبران خسارت را برطرف کند.

اما آیا این راه حل مناسبی است؟ اگر شما شلوارهای جین شیکی طراحی کنید، قیمت نسبتاً بالایی هم بگذارید، مارک نقره ای جذابی هم روی کمر آن قرار دهید و در مقیاس بالایی آن ها را در فروشگاه ها توزیع کنید، تمام این کارها از کیفیت و پیچیدگی محصول شما خبر می دهند؛ بجز اخطار کوچک ناراحت کننده ای مبنی بر اینکه شلوار ممکن است سایر لباس ها یا مبلمان شما را خراب کند. برچسب هشدار به شیوه ی سنتی تصویر محصول در ذهن مشتری را خراب می کند و بازاریاب ها همواره از هر آنچه به شهرت محصولات ضربه بزند اجتناب می کنند.

پس به جای پنهان کردن هشدار روی برچسبی نازل درون شلوار، بازاریاب های هوگو باس کتابچه ی سیاه کوچک و جالبی طراحی کردند که چندین صفحه اطلاعات جالب و مناسب درباره ی محصول داشت.طراحان، جلد پلاستیکی قشنگ و ظریفی برای این کتابچه درست کردندکه آن را جالب تر کرده بود. فروشگاه ها این کتابچه را با طناب پلاستیکی مناسب و نرمی به بیرون شلوار متصل کردند. روی جلد سیاه آن مارک شلوار به چشم می خورد که با حروف جذاب توپر سفیدی به طور معکوس نوشته شده بود. درون این کتابچه مطلبی تحت عنوان « دستور العمل های مراقبتی: کتان تیره » بود که کیفیات خاص جنس را توصیف می کرد. بازاریاب ها با کمی خلاقیت آنچه را که می توانست مزاحم و مخل باشد به نکته ی جالب و متمایزی تبدیل کردند و به جای مخفی نگه داشتن ماهیت پارچه آن را به همه معرفی کردند. در کتابچه ی مذکور به خریدار گفته شده که هوگو باس به رنگ تیره ی محصولش افتخار می کند، در ضمن در مورد زیبایی طبیعی جنس مذکور و اصالت مطلق آن مطالبی آمده است.

این داستان نشان می دهد که خلاقیت اساس بازاریابی خوب است. بازاریاب ها باید همیشه به دنبال رویکردهای جدید باشند و پیش فرض ها و محدودیت ها را عقب برانند. همیشه طریقه ی بهتری وجود دارد. و اگر اوضاع بر وفق مرادتان نیست__ فروش کند است، رئیستان پیشنهادات شما را رد می کند، مشتریان  از خدمات ناراضی اند، یا به مکاتباتتان جواب درستی داده نمی شود__ بنابراین وقت آن است که خلاقیت به خرج دهید و برای این کار باید وقت بگذارید. ایده ی خلاقانه ی مناسب، در لحظه ی متاسب می تواند جریان بازاریابی را به سمت مطلوب بکشاند.

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

 

 

دسته‌ها: بازاریابی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.