گزینه های زیاد،زمان کم برای مشتری

 

مصرف کنندگان با گزینه های زیادی از محصولات روبه رو هستند و وفاداری مشتریان در حال کاهش است. مردم از کارهای زیادی که باید در زمان محدود خود انجام دهند رنج می برند، به این دلیل، شرکت ها با مشکل تبلیغات و بازاریابی برای جلب توجه مشتریان روبه رو هستند. خریداران بیش از پیش، از زمان ارزشمند خود محافظت می کنند و به تبلیغات توجهی نمی کنند.

در این دنیای « غنی رسانه ای، در حال تغییر و چند وظیفه ای » شرکت ها باید همواره بر زمان و جلب توجه خریداران تمرکز کنند. حیوانات عروسکی زیبا و محبوب یک شرکت با محصولات رقیب خود روبه رو شد، شرکتی که عروسک وبکینز را تولید می کرد، جانورانی مشابه با مزایای اضافه مانند ارائه تصاویر آنلاین از هر عروسک. این شرکت برندی مشهوری با قیمت ارزان تر و کانال های توزیع جذاب بود. این شرکت برای مبارزه  با وبکینز « دنیای مجازی عروسک » را راه اندازی کرد، اما نتوانست وبکینز را از بازار بیرون کند. والدین زمان بازی آنلاین فرزندان خود را به عروسک های وبکینز محدود کردند و در نتیجه کودکان زمان اضافه برای بازی با عروسک های رقیب را در اختیار نداشتند.

بازاریابان به جای تمرکز بر « ترجیحات مشتری، شهرت برند و رضایت از محصول » باید بیشتر نگران زمان در دسترس مصرف کنندگان باشند. برای تشخیص محدودیت های رو به رشد در زمان و میزان توجه خریداران، به چارچوبی سازمان یافته و بومی احتیاج داریم. رویکرد جدید « نوآوری ارزش زمانی »  مشتری به شما کمک می کند تا از زمان و توجه مشتریان، بیشترین استفاده را ببرید. این رویکرد به سوالات مهمی می پردازد: شرکت شما چگونه محصولات خود را در این دنیای متغیر بفروشد؟ شرکت چگونه می تواند با تمرکز بر ارزش زمان مشتری، فرصت ها را گسترش دهد؟ چگونه می تواند مشتریان را از آنِ خود کند؟ و بهترین راه حفظ مشتریان با وجود رقابت چیست؟

 

بهره برداری از فرصت 

مهندسان شرکت نایک تشخیص دادند که دوندگان، هنگام دویدن، برای گوش دادن به آی پاد خود از گوشی استفاده می کنند. بنابراین نایک با اپل همکاری کرد تا بسته ورزشی نایک پلاس را طراحی کند. این بسته شامل یک حس گر بی سیم بود که « در ته کفش نایک قرار می گرفت » و یک دریافت کننده ی آی پاد که به پخش کننده موزیک می چسبید. حس گر  « فاصله، سرعت و کالری مصرف شده » را اندازه می گرفت. اگر چه سایر محصولات نیز کاری مشابه انجام می دادند، اما راه حلی مانند آی پاد همه فن حریف را ارائه نمی کردند. آن ها لینکی به وب سایت نایک نداشتند تا دوندگان بتوانند اطلاعات تمرین هایشان را با تمرین های قبلی خود و آمارهای سایر کاربران مقایسه کنند، ولی آی پاد این ویژگی را داشت. وقتی نایک تعاملات با مشتری را با این کاربرد ابداعی ارتقا داد، سهم بازار کفش های دویدن این شرکت ۱۳ درصد افزایش یافت. نایک با تمرکز کمتر بر کفش و تمرکز بیشتر بر زمانی که دوندگان با کفش می گذرانند، خودش را متمایز کرد.

امروزه مشتریان کمتر از ۳ درصد زمان بیداری خود را به جستجو و خرید محصولات می گذرانند. این شرایط در بازار معاملات تجاری نیز بهتر از این نیست و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ساعات بیداری است، در حالی که بازار، تعداد روز افزونی از محصولات و خدمات را ارائه می کند.

بخشی از زمان و توجه خود را به تحلیل « ارزش زمانی » اختصاص دهید. ارزش محصولات و خدمات شما باید بیشتر از قیمت آن ها به اضافه زمانی باشد که مشتری برای جستجو و خرید صرف می کند. امروزه بسیاری از مشتریان حتی از ثبت نام برای دریافت نمونه های رایگان آنلاین امتناع می کنند : زیرا وقت زیادی می بَرد.

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

 

دسته‌ها: بازاریابیکسب و کارمدیریت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.