مشتریان غیرفعال را دوباره فعال کنید

 

تقریباً در تمامی کسب و کارها، مشتریانی وجود دارند که غیرفعال هستند، یعنی در گذشته از شما خرید می کرده اند، اما اکنون هیچ خریدی انجام نمیدهند.

مشتریان غیرفعال می توانند، مانند گنجی باشند که برای استخراج آن هیچ فعالیتی نکرده اید! پس همین الان استخراج را شروع کنید. فهرست مشتریان غیرفعال را تهیه کنید. شاید از مشاهده تعداد زیاد این مشتریان متعجب شوید. با تمامی آنها تماس بگیرید. مثلاً با تمامی مشتریانی که در شش ماه  گذشته هیچ خریدی انجام نداده اند تماس بگیرید و آخرین تاریخ خرید آنها را یادآوری کرده و محصول یا خدماتی جدید را به آنها معرفی کنید. حتی میتوانید برای آن ها یک تخفیف ویژه یا خدماتی رایگان برای شروع دوباره همکاری در نظر بگیرید. خواهید دید که درصد قابل توجهی از آنان، همکاری را از سر خواهند گرفت.

 محمد نبی پور مشاور بازاریابی در کرمان:اگر پزشک هستید می توانید مشتریان گذشته را به یک معاینه کوچک رایگان، برای سلامتی بیشتر دعوت کنید و ارتباط با آن ها را دوباره شروع کنید تا در موارد بعدی به شما مراجعه کنند. برای آنان به زبانی ساده توضیح دهید که چگونه با مراجعه منظم به پزشک و انجام آزمایش های ضروری می توانند همواره از سلامتی بهتری برخوردار شوند.

 

روشهای دیگر فعال سازی مشتریان غیرفعال

 

  1. یکی از موثرترین روشها آن است که مدیر شرکت یا صاحب کسب و کار شخصاً با مشتریان غیرفعال تماس گرفته و دلیل عدم همکاری را بپرسد و بگوید که آیا می تواند کاری انجام دهد تا مشکل مشتری حل شده و داد و ستد دوباره آغاز شود؟ این روش تاثیر عمیقی بر مشتریان می گذارد.
  2. اگر مشتریان دلیل موجهی برای ادامه همکاری با شما دارند، مثلاً در تحویل کالا دقیق عمل نکرده اید، نامه ای به مشتریان غیرفعال بفرستید و ابراز تاسف کنید که همکاری ادامه پیدا نکرده است و از آن ها بخواهید اگر نظری یا پیشنهادی برای بهتر شدن شیوه ی کسب و کارتان دارند، به شما اعلام کنند.
  3. با مشتریان غیرفعال مانند بهترین مشتریان خود رفتار کنید. مثلاً برای آن ها پیامی بفرستید که برای مشتریان خاص، یک فروش ویژه در نظر گرفته شده و آنان را تشویق کنید تا این فرصت را از دست ندهند.
  4. پیشنهادی متناسب با نیازهای مشتری ارائه دهید.اگر آخرین سفارش های مشتریان غیرفعال را بررسی کنید، درخواهید یافت که آنان به چه محصولاتی علاقه بیشتری داشته اند. فروش ویژه ای ترتیب دهید که دقیقاً مطابق با نیازهای این مشتریان باشد و به آنان توضیح دهید که خرید از شما باعث صرفه جویی در وقت و هزینه خواهد بود.
  5. مشتریان غیرفعال را به فروشگاه خود یا گردهمایی دعوت کنیدیا سمینار یک ساعته ای ترتیب دهید تا علاقمندان بتوانند در آن شرکت کنند و روابط تجاری از سر گرفته شود. البته قبل از پایان برنامه پیشنهاد خاصی ارائه دهید و آنان را به انجام معامله ترغیب کنید.

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش ،مدیریت،موفقیت و برندینگ

دسته‌ها: فروشمدیریت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.