از افراد منفی دوری کنید. به دنبال دوستان خوش بین باشید و با آن ها ارتباط برقرار کنید. چهار حالت باعث ناآرامی ذهنی می شود. « فرٌار بودن، عدم قطعیت، پیچیدگی و ابهام. » برای رویارویی با آن ها، تصویر واضحی از خواسته های خود در ذهن حفظ کنید. با یادآوری های دیداری یعنی نشانه هایی که سفر ذهنی جدید شما را به یادتان می آورند به خود کمک کنید. می توانید به سادگی از تکنیک اتومبیل قرمز استفاده کنید. بعضی افراد لباس قرمز می پوشند تا تفکر مثبت را به خود یادآوری کنند. افراد دیگر اشیای قرمزی را به عنوان یادآوری کننده در محل کار خود قرار می دهند.

 

تکنیک اتومبیل قرمز

برای اینکه تفکر مثبتی داشته باشید، اول باید خودتان را بشناسید. برای اجرای  شش گام تکنیک اتومبیل قرمز این فهرست ها و جداول را تهیه کنید:

 

• احساسات/ علایق و نقاط قوت

کارتان را با نوشتن احساسات، علایق و نقاط قوت خود آغاز کنید. تحقیقات نشان داده اند که تنها ۲۰ درصد از مردم از نقاط قوت شخصی خود هر روز فعالانه استفاده می کنند. برای تعیین نقاط قوت خود گروهی که در آن قرار می گیرید را مشخص کنید، مثلاً « موفق: همیشه می خواهید دستاوردهای بزرگ داشته باشید. فرمانده: می خواهید کار را اداره کنید. مشاور: یک متفکر منظم هستید. جمع کننده: از جمع کردن افراد در کنار هم لذت می برید. احساسات و علایق شما به زندگی تان هیجان می بخشد.

 

• احساسات/ علایق، نقاط قوت و ارزش ها

ارزش های خود را به فهرست اضافه کنید. اصول معنی داری که اثر مستقیمی بر کار بعدی شما دارند را انتخاب کرده و فهرستی از اهداف مهم خود تهیه کنید. ارزش های رایج شامل شجاعت، عزم و امانت داری هستند. پنج ارزش را در جدول خود بگنجانید.

 

• فهرست مشارکتی

کارهایی را که می خواهید انجام دهید را در توفان مغزی بررسی کنید. سپس فهرستی از اهداف خود تهیه کنید.

 

• دایره کامل

نموداری با بیضی کوچکی در مرکز آن و محورهایی رو به بیرون رسم کنید. روی هر محور دایره ای بکشید که نماد یکی از حوزه های وسیع زندگی شما مثل روابط، سلامتی و تندرستی، شغل،معنویات، تحصیلات و … است. نقطه ای مشکی به نشانه میزان انجام درست وظایف هر گروه روی هر محور بکشید. هرچه نقطه مشکی به هر دایره نزدیک تر باشد، در آن حوزه بهتر عمل کرده اید.

 

• تنظیم جملات « می خواهم… » 

پس از تفکر دقیق درباره  همه موضوعات و تمرینات بالا و نوشتن پاسخ های خود، مجموعه ای از جملات « می خواهم… » را برای هر گروه اصلی زندگی خود تهیه کنید. مثال: گروه مالی: می خواهم بیشترین درصد ممکن را در برنامه بازنشستگی خود سرمایه گذاری کنم. گروه شغلی: می خواهم در سال آینده کاری پیدا کنم که از آن لذت ببرم و در آن احساس چالش و ارزش داشته باشم.

این موارد را کاملاً شفاف بنویسید. جملات  « می خواهم… » را مثبت و قطعی بنویسید. آن ها باید خاص، قابل اندازه گیری و دارای مهلت معین باشند. بنابراین « می خواهم بیشتر مطالعه کنم » اثر گذار نیست. به جای آن بنویسید: « می خواهم در روز ۲۰ صفحه مطالعه کنم. »

جملات « می خواهم… » را بر اساس  « احساسات، نقاط قوت و ارزش ها، مهارت ها و مزیت های حرفه ای و عواملی خارجی اثر گذار بر اهداف خود، مثل پیشرفت های فنی و ملاحظات بازار بنویسید. برای کوتاه مدت نیاندیشید.

 

• کاربرگ پُل

در تمرین بعدی برای شناخت خود،  « کاربرگ پُل » را تهیه کنید. این کاربرگ چهار موردی را نشان می دهد که « پلی برای رسیدن شرایط مطلوب » ایجاد می کند. فهرستی از شرایطی فعلی خود، برای مثال: « من نامنظم کار می کنم و شرایط نامساعدی دارم » ، آنچه آرزو دارید به دست آورید: « می خواهم در ۱۸ ماه آینده فلان مقدار پول به دست آورم »، چیزی که باید داشته باشید: می خواهم هر ماه یک فعالیت خاص دوستانه/ خانوادگی برنامه ریزی کنم »

و آنچه خوب است اما ضروری نیست: « می خواهم ماهانه حداقل ۱۰ درصد درآمدم را در بازار سهام یا بازار مسکن سرمایه گذاری کنم » را تهیه کنید. جملات مربوط به خواسته ها، ارزیابی شرایط فعلی، بایدها و فهرست موارد مفید اما غیر ضروری را با گروه های نمودار دایره ای خود مرتبط کرده و برای هر مورد مهلتی مشخص کنید. یادداشت همه موارد، باعث تمرکز و برنامه ریزی می شود.

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

 

 

 

دسته‌ها: بهبود فردیکسب و کارمدیریت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.