راهکارهای افزایش خودآگاهی(خودشناسی)

  • روزانه، ده دقیقه را برای این منظور اختصاص دهید:

یک مکان خصوصی پیدا کنید که در آن راحت باشید؛ سپس چشم هایتان را ببندید و روی احساسات تان تمرکز کنید تا از فشار روحی موجود در بدنتان آگاه شوید.

رخدادهایی از روز را به یاد بیاورید که برخی از عواطف قوی تان را ایجاد کرده اند، و با یادآوری رخدادها،آن عواطف را بازسازی کنید. در پایان، عواطف گوناگونی را که شناسایی نموده اید، در دفترچه ای یادداشت کنید که برای این منظور تهیه کرده اید. اکنون، با توجه به شناختی که از عواطف تان دارید، آیا با بازسازی آن ها بهتر می شوید؟

  • اگر در تماس با عواطف تان، و یا در ابراز جداگانه ی آن ها مشکل دارید، به یک روان پزشک مراجعه کنید،و یا به گروهی بپیوندید که برای بیان این عواطف، تشویق تان کنند:

گاهی اوقات که احساس می کنید دیگران خیلی تمایل دارند تا عواطف شان را با شما در میان بگذارند،شما هم مشتاق می شوید که این کار را انجام بدهید.

  • اگر در پایان روز، یک احساس منفی قوی به سراغ تان آمد، مانند ترس،عصبانیت و یا غم، سعی کنید منشا اصلی آن را بیابید.

مثلاً، اگر کسی شما را عصبانی کرده، از خودتان بپرسید: «آیا این شخص، مرا به یاد کسی می اندازد که در گذشته عصبانی ان کرده است؟» سپس به گذشته برگردید و به اولین باری فکر کنید که آن نوع عصبانیت را تجربه کرده اید.

  • هروقت احساس کردید که می خواهید در مقابل عصبانیت، واکنش نشان دهید، خودتان را مجبور کنید تا حداقل به مدت ده ثانیه، واکنش را به تاخیر بیندازید.

یک تفکر خوب،یک خاطره ی خوش، و یا موضوعی داشته باشید که شما را سرگرم کند تا مجبور شوید ده ثانیه به آن ها فکر کنید،ولی واکنش نشان ندهید!

  • اگر متوجه شدید که به عصبانیت، ترس، شرم یا گناه، عکس العمل نشان می دهید، از خودتان بپرسید که چگونه می توانید واکنش متفاوتی داشته باشید؟

پس از آن که برای حل و فصل وضعیت، روش بهتری را یافتید و به مدت سی ثانیه روی آن تمرکز کردید، به خودتان قول بدهید که اگر دفعه ی بعد با آن وضعیت روبه رو شدید، به این طریق عمل خواهید کرد.

  • هر روز به دنبال فرصتی باشید تا حداقل یک احساس مثبت را بیان کنید.

این احساس را با فردی در میان بگذارید، البته فقط به این شرط:

در مورد موضوعی که می گویید، احساس خوبی داشته باشید.


1 دیدگاه

apadanakitch.com · مارس 1, 2020 در 11:18 ب.ظ

مطلب بسیار خوبی بود.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.