فراز و نشیب های کارآفرینی

به عنوان کارآفرین انتظار فراز و نشیب های جدی را داشته باشید. روزی، همه چیز بر وفق مراد است و روز بعد در قعر سقوط هستید و متحیرید که چگونه خود را از این شرایط خارج کنید. چه چیزی باعث این فراز و نشیب ها می شود؟ خوب، کارآفرینان با چالش های خطیری روبرو هستند: آیا می توانید محصول جدید خود را به موقع ارائه کنید؟ آیا نتیجه خواهد داد؟ آیا مردم آن را می خرند؟ آیا رقبا از شما پیشی می گیرند؟ آیا می توانید سرمایه لازم را تامین کنید؟ چنین سوالاتی ادامه دارند. این فراز و نشیب های خشن با روحیات اغلب کارآفرینان سازگار است. بسیاری از آن ها نیز از بی نظمی دو قطبی رنج می برند که نام خودمانی آن « بیماری مدیران ارشد اجرایی  » یا  « افسردگی جنون آمیز » است. مراحل یا  «  منحنی های انتقالی  » که کارآفرینان تحمل می کنند، مانند چرخ و فلکی با سقوط ها، فراز ها و فرودهای بالقوه است که هرکدام « منحنی های بزرگ و کوچک » مخصوص خود را دارد که شامل موارد زیر می شود:

 

• خوش بینی ناآگاهانه

آینده کسب و کار شما بسیار مثبت به نظر می رسد. همه چیز عالی است. افسوس، احساسات و شرایط کسب و کار شما محکوم به تغییر است. اما در همین حین، مثبت اندیشی خود را به کار اندازید.با رسانه ها گفتگو کنید. سرمایه گذاران جدید را به صف کنید. در این مرحله برنامه ریزی و بودجه بندی نکنید. شاید نقطه نظرات عالی شما منجر به طرح های غیر واقعی یا هزینه هایی گزاف در آینده شود.

 

• بدبینی آگاهانه

اکنون درک جامع تری نسبت به بازار و بخش متناسب با کسب و کار خود دارید. آگاهی داشتن شما را عصبی و نگران می کند. اکنون زمان آن است که برای کسب جایگاه مورد نظر شرکت برنامه ریزی کنید، اما در این مرحله با رسانه ها صحبت نکنید.

 

• بحران هویت

وای! ناگهان فهمیده اید که مالکیت کسب و کار چقدر مخاطره آمیز و دردسر ساز است. از خوش بینی به سمت نگرانی و ناامیدی حرکت کرده اید. در این مرحله جلسات تیم را هدایت نکنید، زیرا همه را ناامید می کنید. از دوستان و آشنایان نزدیک خود حمایت روحی طلب کنید. به آن نیاز خواهید داشت. نهایت تلاش خود را برای معاینه خودتان انجام دهید. از شرایط فعلی کسب و کار خود درس بگیرید.

 

• سقوط و نابودی 

هیچ چیز برای شرکت شما نتیجه بخش نبوده است. باید درها را ببندید، ورشکسته شوید یا به روش حزن انگیز دیگری از شکست رنج ببرید. چیز زیادی برای گفتن باقی نمانده است. افسوس، کسب و کار شما شکست خورده است. اکنون سراغ کار دیگری بروید.

 

• خوش بینی آگاهانه 

شما دوباره امیدوار و پر انرزی هستید و این رفتاری فوق العاده برای هر کارآفرینی است. نهایت امید و انرژی را داشته باشید تا زمانی که چرخ و فلک مجدداً شروع به کار کند.

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

دسته‌ها: بهبود فردیکارآفرینیکسب و کارمدیریت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.