موانع محدودیت هاتان را شناسایی کنید

بین جایی که الان قرار دارید و جایی که می خواهید در آینده باشید، چیزی وجود دارد ( بیشتر اوقات چندین چیز ) که جلو شما را می گیرد. برای نجات از شرایط بحرانی که گرفتارِ آن هستید و موفق شدن در کار و رسیدن به اهدافتان، باید محدودیت ها و موانع پیش روتان را شناسایی کنید؛ یعنی عواملی که جلوِ پیشرفت شما را گرفته اند.

نکته ی آغازین تجزیه و تحلیل محدودیت ها و موانع این است که اهدافتان را کاملاً روشن و مشخص کنید. چه چیزی را می خواهید به دست آورید؟ از چه چیزی می خواهید بپرهیزید؟ و چه چیزی را می خواهید حفظ کنید؟ اگر موضع اقتصادی دارید، چه مقدار پول نیازمندید و در چه زمانی می خواهید به دست آورید؟ هر چه در مورد خواسته هاتان شفاف تر باشید، یافتن راهی مناسب برای کسب آن برایتان راحت تر خواهد بود.

اهدافتان را یادداشت کنید و از افعال زمان حال بهره گیرید. مثلاً می توانید این طور بنویسید: « قصد دارم تا ماه دی، ماهیانه ۲۰ میلیون تومان به جیب بزنم! » چنین اهدافی، خاص و قابل اندازه گیری هستند. این سطح از شفافیت به شما یاری می رساند تا راحت تر مشخص کنید که تا چه اندازه به هدفتان نزدیک شدید. این کار ضرب الاجلی معین می کند که شما می توانید میزان پیشرفت خود را با آن مقایسه کنید.

وقتی هدفتان را مشخص نمودید، لیستی از اقداماتی که مجبور خواهید خواهید بود برای رسیدن به آن هدف انجام دهید، تهیه کنید. چه کارهای متفاوتی را باید انجام دهید، تا بتوانید از جایی که الان هستید به جایی که می خواهید باشید، برسید.

 

مانع اصلی را مشخص کنید

وقتی هدف و برنامه هاتان مشخص شد، از خود بپرسید: « چه عاملی مانع رسیدن من به این هدف می شود؟ » یا « مانع اصلی و تنگنایی که در پیش رویم هست، چیست؟» راه دیگر برای بیان این سوال این است: « چرا تا به حال به هدفم نرسیده ام؟ »

شاید هدف شما رسیدن به میزان مشخصی از تولید، فروش یا سود ناخالص باشد. ممکن است مانع اصلی، نیروی کار یا مالی مربوط به فروش یا مشتریان باشد. همیشه مانعی اصلی وجود دارد که سرعت رسیدن شما را به اصلی ترین هدفتان مشخص می نماید. وظیفه تان این است که آن مانع را دقیقاً مشخص کنید تا بتوانید به کارتان ادامه دهید و به تدریج، مانع را از میان بردارید.

 

به مانع اصلی خود توجه کنید

وقتی که مانع اصلی را در هر بخش از فعالیتتان یافتید، همانند پرتوِ لیزر که بر نقطه ای می تابد، تمام تمرکز خود را بر چه گونه کنار زدن آن مانع صرف کنید. خود را به مشکلات کوچک حواشی مشغول نسازید؛ فقط روی مانع اصلی که بیشتر از دیگر عوامل مانع کارتان است، تمرکز کنید. حذف این مانع می تواند به شما کمک کند تا سریع تر از هرچیز، به اصلی ترین هدفتان برسید. به همین طریق ادامه دهید.

 

اقدامات لازم در زمان بحران

  1.  مهمترین هدفی که همین الان می توانید به آن دست بیابید، را مشخص کنید. هدفی که می تواند نتایج بسیار مثبتی بر موقعیت فعلی شما داشته باشد.
  2. مانع اصلی یا تنگنایی که سرعت رسیدن شما را به ان هدف مشخص می کند، شناسایی نمایید. چه کاری می توانید انجام دهید تا این مانع را از بین ببرید؟

 

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

 

 

 

 

 

دسته‌ها: کسب و کارمدیریت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.