تبدیل مشتری یابی اتفاقی به فعالیت روزانه

 

کسب و کارهای موفق همواره در حال جمع آوری اطلاعات افراد علاقمند به کسب و کارشان هستند و هیچگاه این کار را متوقف نمی کنند. اگر راهبردی مشخص و پایدار برای خلق مشتریان جدید نداشته باشید، آینده شغلی شما در خطر است.

استراتژی مشتری یابی شما باید طوری باشد که عملیات یافتن مشتریان جدید متوقف نشود و همواره در حال یافتن علاقمندان باشید و این کار را نه تنها زمانی که به فروش بیشتر نیاز دارید انجام دهید، بلکه آن را به روال کاری همیشگی خود تبدیل کنید. این کار بخصوص می تواند برای مشاوران و دارندگان کسب و کارهای یک نفره مشکل باشد. زیرا با پیدا شدن یک یا چند مشتری ظرفیت آن ها پر می شود و کار بازاریابی متوقف می شود تا کار مشتریان فعلی به پایان برسد. اما آنان نیز در صورت متوقف ساختن عملیات مشتری یابی به زودی با مشکل مواجه خواهند شد.

 

بخش کوچکی از بازار را انتخاب کرده، آن را از آن خود سازید.

 

یک ضرب المثل قدیمی تجاری می گوید: نمی توانید همه چیز برای همگان باشید. این ضرب المثل در کسب و کار مخصوصاً در کار فروش کاملاً صدق میکند. در دنیایی که همه چیز به سمت تخصصی تر شدن پیش می رود، نمی توانید کاری کنید که همه مردم از شما خرید کنند و رضایت داشته باشند.

به تازگی برای مشاوره به شرکتی رفته بودم که کارش چاپ رو کاشی و سرامیک است. وقتی از مدیر مجموعه پرسیدم که مشتریان شما چه کسانی هستند، با توضیحات طولانی سعی می کرد مرا قانع کند که تقریباً تمامی مردم مشتری او هستند. این رویکرد شاید در گذشته می توانست نتیجه بخش باشد، اما امروزه باید مشتریان رابطور دقیق و مشخص انتخاب کرد. هیچ گاه نمی توان تبلیغاتی تهیه کرد که مورد توجه همه اقشار مردم قرار گیرد.

پس چگونه گروه عظیمی از علاقمندان را به خود جلب کنیم تا فروش کافی داشته باشیم؟ به عبارت دیگر، چگونه خود را از رقیبان متمایز سازیم تا مشتری به جای خرید محصولات مشابه، محصول ما را بخرد؟

جواب این سوال بسیار ساده است. بخش کوچکی از بازار را انتخاب کرده، آن را از آن خود سازید. بخشی از بازار بیابید که توسط رقیبان اشغال نشده یا بخوبی مورد استفاده قرار نگرفته است. زمینه خاصی را انتخاب کنید که نیاز به آن محسوس است و کسی آن را بخوبی پوشش نداده است. در زمینه ای مشخص متخصص باشید، زمینه ای که بازار به آن نیاز داشته باشد.

بلافاصله اینطور نتیجه گیری نکنید که باید تغییرات عمده ای در کار خود ایجاد کنید. کاری که باید انجام دهید آن است که نحوه بازاریابی خود را تغییر دهید، به طوری که ذهنیت نسبت به کارتان تغییر کنید.

محمد نبی پور مشاور بازاریابی،فروش،کسب و کارو توسعه فردی در کرمان: بگذارید در این زمینه بیشتر توضیح دهیم.اگر خشکشویی دارید، حسابدار هستید یا قطعات کامپیوتر می فروشید، با تمامی دارندگان حشکشویی،حسابداران و فروشگاههای کامپیوتری در رقابت هستید. عوامل رقابتی شما محصولان و قیمت آن ها خواهد بود. در این صورت همواره باید در رقابت روزانه با رقیبان باشید. اگر آنها فروش فوق العاده دارند، شما هم مجبور به انجام کاری مشابه هستید.

اما با تمرکز عملیات بازاریابی روی قسمت خاصی از بازار شرایط کاملاً تغییر می کند. در این صورت خود را حرفه ای و بی رقیب خواهید ساخت. در بازاریابی اصطلاحی به نام مارپیچ سقوط قیمت ها وجود دارد. وقتی دو رقیب شروع به کاهش قیمت میکنند، معمولاً در مارپیچی گرفتار می شوند که باعث کم شدن قیمت تا حدود قیمت تمام شده می شود و این نوع رقابت بر سر قیمت به ضرر هر دو طرف تمام میشود. شما می توانید در یک جمله تفاوت خود را با دیگران بیان کنید و از رقابت بیهوده سر قیمت خلاص شوید.

فرض کنید پیام بازاریابی شما « خشکشویی لباسهای گران قیمت و لباسهای عروسی با نهایت دقت » باشد. در اینصورت با انتخاب بخش کوچکی از بازار، از رقیبان متمایز شده اید. بعید است شخصی لباس گرانقیمت خود را برای صرف هزینه ای کمتر به رقبا بدهد، زیرا شما متخصص لباسهای گران قیمت هستید! یا اگر خود را بعنوان حسابدار شرکت های واردات و صادرات معرفی کنید، صاحبان شرکت های بازرگانی، بین شما و حسابداران معمولی تمایز قائل شده و شما را بر رقیبان ترجیح می دهند.

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش ،مدیریت،موفقیت و برندینگ

دسته‌ها: بازاریابیفروش

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.