درک چگونگی تصمیم گیری مصرف کنندگان برای خرید

 

وقتی مصرف کنندگان محصولات یا خدمات شما را می خرند وارد فرآیندی برای تصمیم گیری می شوند. با صرف زمان برای درک نیازها و نگرانی های مشتری تان در طول فرآیند تصمیم گیری، شانس موفقیت تجارت خود را افزایش می دهید. تحقیق درباره ی بازار نشان می دهد که یکی از مشکلات اصلی در تجارت ناتوانی در حمایت از مشتری در این فرایند است.

 

طراحی فرایند تصمیم گیری

تحقیقات نشان میدهند مشتری در هر خرید، چه خرید محصول و چه خرید خدمات، وارد فرایند پنج مرحله ای می شود. از آنجا که فرایند تصمیم گیری فرایندی شناختی است، بیشتر طبیعتی روانشناختی دارد. پس، ضرورتاً فرایندی واضح نیست و شما با مشاهده ی دقیق پی میبرید که این فرایند در حال وقوع است.

مرحله ی ۱: آگاهی و شناخت نیاز: 

در این مرحله،مصرف کننده از نیاز خودآگاهی می یابد و آن را می شناسد.

مرحله ی ۲: جست و جو برای اطلاعات:

در این مرحله،مصرف کننده به دنبال اطلاعاتی برای برطرف کردن نیاز شناسایی شده می رود. شدت جست وجو به این بستگی دارد که آیا خرید برای مصرف کننده از ارزش زیادی برخوردار است یا نه.

مرحله ی ۳: ارزیابی گزینه ها:

در این مرحله، مصرف کننده تمام گزینه ها را ارزیابی می کند بهترین گزینه برای رفع مشکل او کدام است.

مرحله ی۴: خرید:

در این مرحله، مصرف کننده ارزیابی می کند از کجا و چه زمانی خرید کند و این کار را انجام میدهد. اگر نیاز مشتری ضروری نباشد و راه حل ها نیز برای ایجاد انگیزه ی خرید به اندازه کافی مطلوب نباشند، ممکن است مصرف کننده خرید را تا زمانی که موقعیتی مناسب پیش بیاید به تاخیر اندازد.

مرحله ی ۵: ارزیابی پس از خرید: 

در این مرحله، مصرف کننده خرید خود را ارزیابی می کند و تعیین می کند که از خرید خود راضی است یا نه. همچنین، ممکن است او دچار پشیمانی شود.

محمد نبی پور مربی و مشاور بازاریابی،فروش،کسب و کار،موفقیت و توسعه فردی در کرمان:

به عنوان یک صاحب تجارت یا بازاریاب، درک این فرایند برای شما اهمیت دارد. به این ترتیب،نه تنها تجربه ی مشتری را ارتقا می دهید،بلکه می توانید او را در این فرایند راهنمایی کنید و شانس موفقیت تجارت خود را افزایش دهید. درک فرایند تصمیم گیری می تواند به شما در رسیدن به اهداف تجارت،پیام بازاریابی و تصمیمات بازاریابی تان کمک کند.

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش ،مدیریت،موفقیت و برندینگ

دسته‌ها: بازاریابیفروش

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.