قانون علت و معلول، قانون آهن هستی نیز نامیده می شود. این  قانون نخستین بار در سال (۳۵۰ قبل ازمیلاد) توسط ارسطو تعلیم داده شد و در آن زمان به اصل ارسطویی علیت معروف گشت. این قانون از آن زمان به بعد ، به اصلی ترین قانون تمدن غرب تبدیل شد.

قانون علیت و معلول، اساس متد علمی ست. تمام اصول و قوانین دیگر در زمینه های ریاضیات،علم،پزشکی،مکانیک،تکنولوژی، علم هوانوردی و اقتصاد، دز سایه ی قانون علت و معلول قرار می گیرند و زیر مجموعه هایی از این قانون هستند.

این قانون در تورات تحت عنوان قانون کاشت و برداشت آمده است:((انسان هرچه بکارد،درو خواهد کرد.)) به عبارت دیگر می توان گفت،شما هر آنچه بپوشید،در خواهید آورد. نیوتن هم به نوبه ی خود این قانون را قانون((عمل و عکس العمل)) می خواند. به این معنا که برای هر عملی ،عکس العملی برابر و متضاد وجود دارد. اما رالف والد و امرسون آن را ((قانون جبران)) نامید. او معتقد بود برای هر آنچه شما در زندگی انجام میدهید، دیر یا زود به همان میزان، پاداش آن را دریافت خواهید کرد.

پیامی که این قانون برای شما دارد، بسیار ساده و واضح است. اگر خواسته تان کاملاً برایتان واضح و مبرهن باشد و به خوبی بر آن اشراف داشته باشید، می توانید اشخاص دیگری را بیابید که تا کنون بدان دست یافته اند. اگر شما بارها . بارها همان کاری را که آنها انجام داده اند، به انجام رسانید، سرانجام به همان نتایج دست خواهید یافت.

این اصل، تلنگر کوچکی نیز به ما می زند و با زبان بی زبانی می گوید، اگر آنچه را افراد موفق انجام نرسانید، به نتایجی که آنها بدان دست یافته اند، دست پیدا نخواهید کرد.

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور

 


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.