اما حقیقتی تلخ این است که ما اغلب به قدری مشغله داریم و چنان خود را درگیر زندگی روزمره می کنیم که به ندرت زمانِ لازم را برای مکث و درنگ، تفکر راجع به خودِ درونی مان، اهداف ریز و درشتمان، اینکه واقعاً که هستیم و می خواهیم چه کنیم، در اختیار داریم.

به هنگام تغییر و تحولات، زمانی که مرحله یی از زندگی مان به انتها می رسد، اغلب چیزی را دریافت می کنیم که (( موهبت زمان خوانده می شود. همانند زمان استراحتی که تیم های ورزشی در مسابقات در خواست می کنند، ما نیز می توانیم در زندگی خود تقاضای زمان استراحت کنیم و در آن فرجه ی زمانی ، به ارزیابی مجدد شرایط موجود بپردازیم و راجع به برنامه های مختلف خود برای آینده تصمیم بگیریم. بسیاری از بزرگان تاریخ، با ایده ی اختصاص زمانی به تفکر و تأمل موافقند. برای مثال سقراط می گوید:(( زندگی یی که فرد در صدد آزمودنِ آن نباشد، ارزش زیستن ندارد.)) هنری فورد معتقد است:(( تفکر سخت ترین کارهاست و شاید به همین خاطر است که عده ی اندکی از افراد بدان مبادرت می ورزند و می اندیشند.)) تواس ادیسون نیز اعتقاد دارد:

((عده ی کمی از افراد فکر می کنند، عده ی بسیار کمتری از افراد تصور می کنند که فکر می کنند، و عده ی بسیار زیادی از افراد هستند که به جای فکر کردن می میرند.))

معمولاً شما به قدری دغدغه دارید و زندگی تان آن قدر شلوغ است که اگر توقف نکنید، گاهی مسیرتان را تغییر ندهید و خود را از قید و بند مسائل رها نکنید، زندگی تان با حالتی از جبر ادامه پیدا خواهد کرد. قانون جبر نیوتن نیز می گوید:(( جسمی که در حرکت است، تمایل دارد به حرکت خود ادامه دهد،مگر اینکه نیرویی از خارج بر آن وارد شود.)) و ما مروزه می گوییم:(( هرچه بیشتر فعالیت کنید، بیشتر به خواسته ی خود دست خواهید یافت.))

اگر زمان کافی به اندیشیدن در مورد خود، گذشته،حال و آینده تان اختصاص ندهید،حافظه تان ضعیف خواهد شد، بیشتر اشتباه خواهید کرد و شرایط برایتان، حتی از قبل نیز بدتر خواهد شد. بلایس پاسکال ، نویسنده ی فرانسوی، می نویسد:((من همیشه گفته ام علت عدم شادمانی بشر، فقط یک چیز است، اینکه نمی تواند آرام و بی سر وصدا در اتاق خویش بماند.))

اگر شما زمانی را به اندیشیدن و تحلیل زندگی و شرایطتان اختصاص ندهید،تصمیمات عجولانه و شتابزده ای خواهید گرفت که به نتایج نامطلوب و به دور از شادی منجر خواهد شد. قانونی در این رابطه وجود دارد که می گوید: تصمیمات مالی، شغلی، و … که به سرعت گرفته شوند، معمولاً غلط هستند.

 

منبع: mohammadnabipour.com

محمدنبی پور


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.