هنگامی که به عنوان رهبری جوان،کارم را تازه شروع کرده بودم بسیار عجول بودم. آنقدر برای انجام کارها عجله و هیجان داشتم که به ندرت از دیگران سوال می کردم. این نگرش من هنگامی تغییر کرد که یک تصمیم اشتباهم بر تمام اعضای سازمانم تاثیر منفی گذاشت.آن زمان بود که متوجه شدم هنگامی که یک رهبر تصمیمی اشتباه می گیرد، نه تنها بر خودش بلکه بر بسیاری دیگر از افراد نیز تاثیر منفی می گذارد.این اتفاق مرا به تامل واداشت. مادامی که بلوغ فردی به معنی دیدن فراتر از خودتان است، بلوغ رهبری به معنای فکر کردن به دیگران پیش از فکر کردن به خودتان است. آن زمان متوجه شدم که دیگر نمی توتنم هرکاری را که میخواهم انجام دهم و دیگران را به پیروی از دستوراتم وادار کنم . بلکه لازم است به دیگران نیز فکر کنم و آنان را نیز در نظر بگیرم.

من این کار را با پرسیدن چند سوال شروع کردم. سوال ها نه تنها پایه و اساس یادگیری هستند. بلکه پایه و اساس رهبری بهتر و موفق تر نیز به شمار می آیند. من این حقیقت را در گفت و گویی که با جان وودن،مربی سابق تیم بسکتبال UCLA Bruins داشتم متوجه شدم. ما نهار را با هم خوردیم. طبق معمول من فهرستی از سوال ها رو آماده کرده بودم.او از سوال های من بی خبر بود؛اما به طور ناخودآگاه به یکی از سوال های من پاسخ داد. وودن گفت: ((جان یک سوال هست که من هرروز از خودم می پرسم.))

بی صبرانه منتظر شنیدن این سوال بودم.اما آن لحظه من یک درس بزرگ آموختم؛ اینکه رهبران موفق از خودشان سوال می کنند.

پس از پایان جلسه،نمی توانستم تا رسیدن به خانه صبر کنم . به همین دلیل روی صندلی فکرم نشستم و سوال هایی را که به عنوان یک رهبر باید هرروز از خودم می پرسیدم یادداشت کردم.

 

چه سوال هایی را باید از خودتان بپرسید

 

  1. آیا من روی خودم سرمایه گذاری می کنم؟سوالیدرباره رشد شخصی
  2. آیا من ذاتاً به دیگران علاقه دارم؟سوال درباره ی انگیزه
  3. آیا به عنوان یک رهبر،قوی و محکم هستم؟سوالی درباره ی پایداری و استقامت
  4. آیا من ارزش تیمم را بالا میبرم؟سوال درباره کار گروهی
  5. آیا من در محدوده ی قدرتم ایستاده ام؟سوال درباره تاثیر گذاری
  6. آیا من مراقب امروز هستم؟سوال درباره ی موفقیت
  7. آیا وقتم را برای افراد مناسب سرمایه گذاری کرده ام؟سوال درباره ی بازدهی سرمایه

 

منبع :mohammadnabipour.com

محمدنبی پور


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.