شرط میبندم پیش خود می گویید: ” من هرگز نمی توانم این کار را بکنم” ، ” او نمی فهمد سرم چقدر شلوغ است” یا ” چه اتلاف وقتی!” اگر درست می گویم ، خوشحال می شوم به شما بگویم که در همه ی موارد اشتباه می کنید. حقیقت این است که من می دانم شما چقدر سرتان شلوغ است و مطمئنم که صرف کردن ده دقیقه برای هیچ کار یکی از پربار ترین ده دقیقه های عمرتان خواهد بود.

چون سرتان شلوغ است، فکر خوبی است که ده دقیقه هیچ کاری نکنید. برای بیشتر ما، یک روز کاری معمولی مثل مسابقه ی اسب دوانی است: از وقتی که از تختخواب بیرون می آییم مسابقه شروع شده است. بسرعت مشغول انجام کارها،کسب و کار، حل مشکلات و بازبینی موارد مهم در فهرست کارهایی که ” باید انجام شوند”، می شویم. در مجموع آن قدر مشغول هستیم که وقتی کمترین خطا یا اشتباهی رخ می دهد، از پا می افتیم و مستاصل می شویم.

ده دقیقه کاری نکردن، ساکت نشستن و در سکوت فرو رفتن، به شما کمک می کند که از پا نیفتید. به شما فرصت باز یافتن دیدتان و دست یافتن به آن قسمت از مغزتان را که به خرد و عقل سلیم می دهد، می بخشد. وقتی که ساکت می نشینید و کاری نمی کنید، به مغزتان فرصت می دهید مسائل را مرتب کند و جا بیندازد. یک لحظه ی شلوغ را به یک لحظه ی تحت فرمان تبدیل می کند و به ذهن شما فرصت استراحت و تجدید قوا می دهد. عقاید و افکاری به مغزتان خطور می کند که در حالت سرآسیمگی ذهن چنین نمی شد. وقتی که ده دقیقه بدون انجام کار یا ساکت نشستن را تمام کردید، به نظرتان می رسد که زندگی با سرعتی کمتر به شما حمله می کند، که باعث می شود همه چیز کاملاً آسان تر و کم تنش تر به نظر برسد.

یکی از مدیران عامل خیلی موفق که من می شناسم همین کار را می کند.هر روز هر قدر هم که سرش شلوغ باشد چند لحظه از سکوت استفاده می کند. او می داند که هر چه سرش شلوغ تر باشد بیشتر به این لحظات نیازمند است. یک روز به شوخی به من گفت: زمان سکوت کاری کرده است که بفهمم چقدر در ذهنم با خودم حرف می زنم، که اکثر آنها بیهوده است. واضح است که تمام این سر و صداهای درون ذهنم مانع دیدن عمق مطالب می شوند. با چند لحظه استراحت می توانم به قلب مسائل دست یابم.

بعضی وقت ها ما زیاد سعی می کنیم یا با سرعتی بیش از حد حرکت می کنیم. این بهترین موقع برای تمرکز کردن و سکوت است. در نظر اول، ممکن است به نظر نابود کننده بیاید. ولی یکی از مهم ترین و قوی ترین راههای کسب موفقیت بیشتر در زندگی، داشتن چند لحظه کار نکردن در روز است. آنچه را کشف خواهید کرد باور نخواهید نمود.

 

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

دسته‌ها: بهبود فردیمدیریت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.