این امر ممکن است تا حدی عجیب باشد. همه ی افراد و کسب و کارها ویژگی های مثبت محصول خود را ترویج می کنند و ابعاد منفی آ ن را کم اهمیت جلوه می دهند. با وجود این، مصرف کنندگان از نکات منفی محصولات آگاه هستند. و اگر به درستی به آنها اشاره نکنید ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود بیاید. هر قدر هم که ویژگیهای محصول خود را ترویج کنید، نمی توانید آثار سوء ویژگیهای منفی آن را جبران کند؛ زیرا مردم فعالیت های ترویجی شما را بر اساس دانسته های خود ارزیابی می کنند و اگر آنچه از شما می دانند بد باشد، پیامهای مثبت شما را نمی پذیرند.

زمانی که سوخت دیزل برای اولین بار در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار گرفت، صرفاً برای خودروهای تجاری مانند اتوبوس،کامیون، و تاکسی به کار می رفت. در آن زمان تصور بر این بود  که این سوخت برای موتورهای پرسر و صدا و بدبو استفاده می شود. بحران مربوط به گران شدن نفت در دهه ی ۱۹۷۰ میلادی این شرایط را تغییر داد و دیزل هایی با عملکرد مطلوب برای خودروها طراحی شد. موتورهای جدید که کارایی بهتر و مصرف سوخت کمتری داشتند مورد استفاده ی گسترده ی رانندگان اروپایی قرار گرفتند، اما در انگلستان مردم  کمتر از مزایای آن اطلاع داشتند. شهرهای این کشور شلوغ و آلوده بودند و این موتورها می توانستند در این کشور نیز جایگاه خود را پیدا کند.

شرکت فولکس واگن این آگاهی را یک فرصت طلایی در نظر گرفت. کمپینی با هدف اصلاح تصور رانندگان از دیزل ، برپا کرد. این کمپین که ماهیتی طنز داشت به مردم نشان می داد که رانندگان خودروهای فولکس واگن برای اینکه مزایای جدید این شرکت را از یاد نبرند ، دستمال های خود را گره زده بودند و به برف پاک کن های اتومبیل خود بسته بودند.

این کمپین تاثیر قابل ملاحظه ای بر مصرف کنندگان گذاشت و باعث شد که فروش دیزل های فولکس واگن ۴۰ درصد افزایش یابد و این شرکت را به عنوان رهبر بازار و جلوتر از پژو قرار دهد. در بریتانیا نیز این شرایط تغییر کرد، به طوری که در سال ۲۰۰۳، ۴۳ درصد از خودروهایی که در بریتانیا به فروش رسیدند فولکس واگن بودند. این کمپین در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ نیز اجرا شد و نتایج فوق العاده ای به دنبال داشت.

توصیه های کاربردی

  • ببینید مردم چه چیزی از محصول یا شرکت شما دوست ندارند.
  • اگر مزیت رقابتی مثبتی ندارید، شیوه ای طنز برای ترویج آن پیدا کنید.
  • برای انجام گسترده ی فعالیت های ترویجی آمادگی داشته باشید.
  • انتظار نتایج زودهنگام را نداشته باشید. تغییر دادن دیدگاه مردم فرآیندی زمان بر است.

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور