جلو شکست را بگیرید

در قرن حاضر، مهم ترین مشخصه ی تجارت موفق، انعطاف پذیری ست. امروزه نسبت به گذشته، با رشد ناگهانی دانش و تکنولوژی به همراهِ رشد سریع رقابت، در زمینه ی ملی و بین المللی،تولیدات،عملیات،خدمات،بازارها و مشتریان با سرعت بیشتری در حال تغییر هستند. شما مجبورید در برابر این تغییر سریع و مهار نشدنی، انعطاف پذیر باشید تا سلامت روانی خود را حفظ کنید و بسیار کمتر از گذشته به فکر حفظ و حیات و رشد خود باشید.

چادرلز داروین می نویسد: « لزوماً بقا نصیب قوی تر ها و باهوش تر ها نمی شود، بلکه به گونه هایی می رسد که سریع تر با شرایط متغیر، سازگار و هماهنگ شوند.»

به خاطر داشته باشید هفتاد درصد از تصمیمات شما در طول زمان، مایوس کننده و اشتباه از آب در می آیند؛ یعنی هفتاد درصد از تولیدات و خدمات شما در بازار موفق نخواهد بود یا در سطحی که شما انتظار داشتید موفقیت کسب نمی کند و هفتاد درصد از کارکنانتان با آن کیفیتی که شما مد نظر داشتید، چیزی تولید نمی کنند. حتا ممکن است بهترین تصمیمتان بی اعتبار شود؛ زیرا موقعیت و شرایط طی زمان تغییر خواهد کرد.

 

نادانسته های فعلی ام…

شاید مهمترین ابزاری که می توانید در زمان های پر آشوب زندگی برای حفظ انعطاف پذیری و کنار آمدن با زمان های بحرانی که برایتان اتفاق افتاده، از آن بهره گیرید، شیوه یی ست که آن را « تفکر بر مبنای صفر » نامیدم.

در تفکر بر مبنای صفر، باید دست از همه کارها بکشید و بیطرفانه شرایط کاری تان را بررسی کنید. درست همانند غریبه یی که از خارج به شرایط نگاه می کند. سپس این سوال را بپرسید: « آیا اگر از دانسته های فعلی ام بهره می گرفتم، باز هم همان کاری را می کردم که هم اکنون در حال انجام آن هستم؟ »

خود را متوقف کنید تا این سوال را بپرسید و صادقانه و قانونمند به آن پاسخ دهید. جرات زیادی می خواهد تا با طرح این سوال « آیا با توجه به دانسته های فعلی ام … ، با واقعیت موقعیت حاضر رو به رو می شوم؟ »

آیا محصولات یا خدماتی وجود دارد که با توجه به دانسته های فعلی تان و اگر می توانستید کار را از اول شروع کنید، ارائه نمی کردید یا آن را وارد بازار نمی نمودید؟

اگر چنین چیزی وجود داشته باشد، باید این سوال را بپرسید: « چه گونه این تولید یا خدمات را متوقف کنم و با چه سرعتی؟ »

پیتر دراکر، کارشناس مدیریت، این فرآیند را  « کناره گیری خلاقانه » می نامد. باید آمادگی کنار گذاشتن هر محصول یا خدماتی را داشته باشید؛ زیرا زمان و منابعی را که می توان صرف تولیدات و خدمات بهتر و پر سودتر دیگر کرد، هدر می دهد.

 

به آن سوی خیابان روید و دوباره شروع کنید

روش دیگر برای تشخیص اینکه کجا می توانید جلو ِشکست را بگیرید، این است که تصور کنید یک روز صبح، در حالی که نزدیک محل کارتان هستید، ببینید تمام کار و کسبتان سوخته و به خاکستر تبدیل شده است؛ ولی خوشبختانه، کارگران و کارمندانتان صدمه یی ندیده اند و همگی در کنار پارکینگ شرکت ایستاده اند و ساختمان محل کارتان را که در آتش شعله ور است، نظاره می کنند.

اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، آن سوی خیابان دفاتری هستند که بتوانید به سرعت به آن مراجعه کنید و کار و تلاش را دوباره آغاز کنید. اگر این اتفاق افتاد و شما دوباره کار را از سر گرفتید:

تولید و ارائه ی چه خدمات و محصولاتی را برای ارائه در بازار آغاز می کنید؟

 

  • چه محصولات و خدماتی را ارائه نمی کنید؟
  • با چه مشتری هایی به سرعت تماس می گیرید؟
  • چه فعالیت های کاری یی را برای اجرا در اولویت نخست قرار می دهید؟
  • اگر کار را دوباره شروع می کردید، چه فعالیت، پروژه و سرمایه گذاری هایی را دوباره انجام نمی دادید و چه هزینه هایی را دوباره تقبل نمیکردید؟
  • چه کسانی را دوباره به همراه خود سر کار می آوردید و چه کسانی را نمی آوردید؟ چه کسانی برای شما ارزش بسیاری دارند و بدون آنها نمی  توانید کار خود را پیش برید؟

اگر قرار به کاهش،برکناری یا حذف چیزی یا شخصی ست، بهتر است با سرعت این کار را انجام دهید. درنگ نکنید! جلو تمام هزینه های غیر ضروری را بگیرید و تمام فعالیت های غیر ضروری را از برنامه خود حذف کنید. به مسائل مهم بپردازید. به بیست درصد از محصولات، خدمات و افرادی بیندیشید که بیشترِ نتایج کاری شما به آن ها بستگی دارد.

 

 

منبع:mohammadnabipour.com

محمدنبی پور:مشاور بازاریابی،فروش و مدیریت

 

 

دسته‌ها: کسب و کارمدیریت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.